De waarde van periodieke rapportages voor jouw bedrijfsvoering

0
Administratiekantoor Apeldoorn

Het opstellen van financiële rapportages, door een administratiekantoor in Apeldoorn, is altijd een hele uitdagende klus. Het is belangrijk voor wie dit soort rapportages worden opgesteld. Zo is een financiële rapportage op een managementniveau heel anders dan bijvoorbeeld een rapportage voor het Raad van Bestuur. Een informatiesysteem maakt veel van dit soort rapportages mogelijk. De kunst is om de informatie zo te presenteren en groeperen dat de zaak optimaal weergegeven wordt.

 

Wat zijn periodieke rapportages?

Bij een periodieke afsluiting zorg je voor een volledigheid, tijdigheid en juistheid van financiële transacties. Er ontstaat zodoende een basis voor het samenstellen van rapportages van externe en interne belanghebbenden. Een periodieke rapportage geeft je inzicht hoe het met de onderneming ervoor staat en hoe het met de onderneming gaat. Periodieke rapportages kunnen essentiële informatie weergeven over beslissingen, begrotingen en financiële status van het bedrijf. Een weergave van dit soort informatie kan bepalen welke beslissingen er moeten worden genomen, zonder dat er al te grote risico’s ontstaan. Zo’n periodieke rapportage zorgt voor veel meer flexibiliteit dan bij een jaarlijkse rapportage. Er zijn diverse soorten periodieke rapportages beschikbaar. Zo heb je de dagafsluiting, maandafsluiting, kwartaalafsluiting en jaarafsluiting.

 

Waarom een financiële rapportage?

Wil je goed inzicht houden binnen je bedrijf, dan stel je altijd een financiële of periodieke rapportage op. Het gaat dan meestal om een tussentijds winst- en verliesrekening en eventueel een tussentijdse balans. In een financiële rapportage worden naast de presentatie met cijfers ook grafieken weergegeven. Je kunt zodoende op een makkelijke manier kosten, omzet en ontwikkelingen in resultaat met elkaar vergelijken. De grafieken in de rapportage laten het totale resultaat, de diverse kosten en omzet zien. De kosten kunnen onderverdeeld worden in afschrijvingen, algemene kosten, verkoopkosten, huisvestingskosten en personeelskosten.

 

Door wie een financiële rapportage opstellen?

Een assistent accountant of administrateur van een administratiekantoor kan een periodieke rapportage opstellen. Zodoende heb je gelijk inzicht hoe het met je onderneming is gesteld en heb je materiaal om te vergelijken met toekomstige of eerdere perioden. Je kunt dit naar wens doen per jaar, half jaar, kwartaal of maand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *